Pasen: Clowncar, Injera en een sterke maag - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Ellen Waas - WaarBenJij.nu Pasen: Clowncar, Injera en een sterke maag - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Ellen Waas - WaarBenJij.nu

Pasen: Clowncar, Injera en een sterke maag

Blijf op de hoogte en volg Ellen

18 April 2015 | Ethiopië, Gondar

Het is al weer even geleden dat ik iets van me heb laten horen. Ik zit hier ondertussen al 2 weken. Nog 12 te gaan. Ik moet zeggen dat hoewel de dagen langzaam gaan de 2 weken toch redelijk snel voorbij zijn gegaan. De cultuurshock is gelukkig wel over maar nu begin ik iedereen wel erg te missen hoor! Het besef dat je meer dan 5000 km van huis bent is wel moeilijk als ik wakker wordt. Maar gelukkig zijn de mensen op stage wel erg aardig en kan ik in de avonden als ik internet heb met familie en vrienden bellen! Iets wat ik hier zeker ga leren is om niet meer te klagen over het internet in Nederland. Hier moet ik al heel blij zijn als de stroom er niet uitvalt en ik dus gewoon internet heb. Ook als ik internet heb is dit vaak ook erg langzaam, werkt maar half en klapt er vaak weer uit. Ik heb donderdag te horen gekregen dat mijn onderzoek niet door kan gaan omdat er geen koeien in de droge periode komen als ik hier zit. Wel een aantal maar die zijn zo laat dat ik het niet red om die mee te pakken. Nu heb ik gelukkig wel een andere opdracht die ik kan doen. Ook ga ik vanaf maandag in de ochtenden Sefinew helpen in het lab en werk ik in de middag aan mijn onderzoeksplan. Ik moet er wel even goed opletten dat ik niet in tijdnood kom. Maar dit is wel beter voor mijn concentratie, ik ben namelijk niet zo goed daarin en krijg het niet voor elkaar om een hele dag alleen maar aan mijn onderzoeksplan te werken. Het feit dat ik zo ver van huis ben helpt daar ook niet heel goed mee.

Vorige week vrijdag was het goede vrijdag hier. Ik ben toen even naar stage gegaan omdat ik niet echt veel te doen had anders. Ik ben toen zaterdag met Sefinew mee gegaan om een schaap te kopen voor Pasen op zaterdag. Dit was wel een hele aparte ervaring. Van omstreken en wel verder komen herders met hun schapen om ze voor een mooi prijsje weg te kunnen doen. Na een aantal uren rondlopen en mijn eerste bloedneus van de droogte te hebben gehad, hadden we een schaap gevonden die geschikt was. Toen zijn we terug gegaan naar zijn huis waar zijn vrouw ondertussen al een kip had gekocht. Hier heb ik ook lokale zelf gebrouwen Pepsi op. Eerst dacht ik dat ik een glas slootwater aangeboden kreeg. Het was ook niet echt lekker maar zoals de meeste dingen hier wen je er wel aan. Zondag was ik uitgenodigd om Pasen te vieren bij hun. Dit begon met gestoomd brood toen ik aankwam. Nog geen uur later kreeg in injera met de kip die die ochtend samen met het schaap gelukkig zonder mij geslacht was. Ik zat toen al behoorlijk vol maar weer 2 uur later kreeg ik weer injera maar dan met schaap. Het was best wel lekker op de stukjes die verdacht veel op nieren leken na. Voor het diner waren we uitgenodigd bij Wassi. Dit is een collega van Sefinew die ook in het zelfde kantoor zit. De reis daarheen was erg hilarisch al vond ik het zelf. We werden opgehaald door een Bajaj (tuktuk). In Nederland zouden hier denk ik 2 mensen ingaan maar hier gingen we dus met Ik, Sefinew, zijn vrouw en zijn 3 kinderen in. Daarna stapte we over op een taxi. Dat zijn hier ongeveer 12 persoonsbusjes. Er gaan er hier wel meer in maar zo druk als toen had ik het nog niet gezien. Het leek wel zo’n clowncar! Er bleven maar mensen ingaan. Ik denk dat we zeker met meer dan 30 man in dat busje zaten, mensen gingen bij elkaar op schoot, of gewoon staan het maakt ze allemaal niets uit. Uiteindelijk waren we bij Wassi aangekomen. Hier kregen we weer injera. Dit keer weer met schaap maar dan verschillende toppings. Van één van de toppings verdacht ik het nog steeds van dat het orgaanvlees was. De andere waar je duidelijk van kon zien dat het gewoon vlees was waren wel lekker maar dat goedje was echt niet eetbaar. Je moet wel oppassen met eten want er kan zo een stukje bot tussen zitten. Ook zitten er stukken vlees aan het bot bij. Het was wel even wennen en ik weet zeker dat ik terug kom met een sterke maag. Ze eten hier het bot namelijk helemaal kaal en dat is dan niet het erge… maar ze zuigen het merg uit het bot want dat schijnt lekker te zijn!?! Ook kreeg ik lokaal bier. Niet zelf gebrouwen maar gewoon in een brouwerij in de stad. Dit smaakt net als in Nederland dus was ik wel heel bij mee. Maandag was het weer een normaal stage dagje. In de avond was ik weer uitgenodigd om te eten bij Sefinew. Hier kreeg ik, heel verassend, weer injera met de zelfde toppings als de dag ervoor. Ik begin injera wel al een stuk meer te waarderen aangezien ik het al echt vaak heb gegeten hier. Dinsdag was ik uitgenodigd om mee te gaan naar Alex voor avondeten. Dit is een vriend van Sefinew die volgens mij ook op de uni werkt. Hier kregen we weer hetzelfde als zondag en maandag. Ik was donderdag dus heel blij met de cheese burger die ik heb kunnen scoren in het hotel. Daar kan je gelukkig ook westers eten zoals die burgers en spaghetti en pizza enzo eten. Het enige probleem hier is dat er enorm veel knoflook in zit en dat de porties zeker het dubbele zijn van wat ik op kan.

Vandaag op zaterdag ben ik ook maar even naar stage gegaan. Heel veel anders heb ik niet te doen. Ik ben van plan om morgen toch maar in mijn eentje naar de kastelen van Gondar te gaan. Misschien kom ik hier nog een groep toeristen tegen waar ik me bij kan voegen. Ik wil toch wel meer uit mijn comfortable zone stappen. Het is niets om hele dagen in mijn hotel te zitten en hele dagen bij Sefinew thuis heb ik ook niet veel te doen. Ik hoop wel dat mijn heimwee over een tijdje weg gaat. Ik denk het zelf wel. Ik voel me gelukkig vaak wel beter dan in de eerste week maar het blijft wel moeilijk. Ik ga er gewoon het beste van maken! Deze 2 weken zijn best snel voorbij gegaan dus dan gaan de komende 12 weken dat ook. Voor je het weet is mijn neef hier al en hebben we een te gekke vakantie en ben ik op 20 juli weet thuis. Voor nu laat ik het even bij dit. Jullie merken wel als ik weer iets te melden heb. :)

  • 19 April 2015 - 12:52

    Ineke Bodar:

    Knap hoor Ellen wat je doet! En erg leuk dat we het via Facebook kunnen lezen.

  • 20 April 2015 - 12:38

    Trudy Diepstraten:

    leuk verhaal ellen. We genieten er echt van. Nog even volhouden. Gr Trudy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Leuk dat je interesseert ben in mijn reizen (of niet kan ook). Mijn eerste reis is voor mijn buitenlandse stage naar Gondar in Ethiopië. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit gaat worden. Wie weet wordt dit zeker niet mijn laatste reis.

Actief sinds 05 April 2015
Verslag gelezen: 774
Totaal aantal bezoekers 2043

Voorgaande reizen:

04 April 2015 - 20 Juli 2015

Ethiopië

Landen bezocht: